En rundspørge blandt 21 ledende kræftlæger viser, at langt de fleste oplever at måtte udskyde behandlinger på grund af patienternes ernæringstilstand. Selvom der er et voksende fokus på problemet, peger flere eksperter på, at der er behov for øget opmærksomhed på ernæringens betydning.
Hver anden ledende kræftlæge mener, at der mangler både tid, ressourcer og kompetencer på deres afdeling for at undgå problemer med underernæring blandt kræftpatienter.
Onkologer bør spille en mere aktiv rolle i forhold til ernæringsindsatsen overfor kræftpatienter. Det mener et flertal af respondenterne i Medicinske Tidsskrifters rundringning til 21 ledende kræftlæger. Andreas Carus, som er ledende overlæge på Aalborg Universitetshospital, forklarer her, hvad de selv har gjort for at ændre kulturen på området.
Et stort antal ledende kræftlæger bekræfter ifølge en rundspørge fra Medicinske Tidsskrifter, at ernæring fylder og har fokus i afdelingens behandling af kræftpatienter. Men både vaner, prestige og patientønsker trækker i modsat retning og gør det udfordrende at holde fast i ernæringens vigtighed.