Gentest kan måske bidrage til diagnosticering af kræft i skjoldbruskkirtlen

ESMO: En test af aktiviteten hos de tre gener CLDN10, HMGA2 og LAMB3 kan måske blive et diagnostisk værktøj i forhold til at identificere kræft i skjoldbruskkirtlen.

Det antyder resultaterne af en ny undersøgelse, der mandag blev fremlagt (Abstrakt 1869P) på den årlige europæiske kræftkongres ESMO i Barcelona

En fin-nåls aspiration biopsi (FNAB) er den sædvanligt anvendte diagnostiske metode til diagnosticering af cancer i skjoldbruskkirtlen. En andel af de cytologiske undersøgelser genererer imidlertid ubestemmelige resultater. Derfor har en forskningsgruppe ledet af Mateus C. Barrosfilho, San Paulo i Brasilien udviklet en ny diagnosticeringsmetode i forbindelse med læsioner i skjoldbruskkirtlen baseret på en relativ kvantificering af ekspressionen hos de tre gener CLDN10, HMGA2 og LAMB3.

I studiet indsamlede forskerne prospektivt overskydende celler fra 75 foretagne fin-nåls biopsier. Cellematerialerne blev evaluerede for de tre geners ekspression med EIF2B1 som referencegen. Resultaterne blev dernæst sammenlignet med Bethesda-kategorierne og de endelige post-operative fund.

Ifølge studiet demonstrerede forskerne gennemførligheden af ​​den molekylære test, selv med meget små mængder RNA. De tre testede gener viste højere ekspression i de fastslåede maligne tilfælde (15 Bethesda VI) i forhold til de identificerede godartede knuder (35 Bethesda II). Anvendelsen af ​​den diagnostiske algoritme gjorde det således muligt at skelne mellem disse prøver med 93 procent følsomhed (14/15) og 100 procent specificitet (35/35).

Blandt patienter med ikke-konklusive knuder (Bethesda III-V) var testen i stand til korrekt at skelne maligne fra godartede knuder med 71 procents følsomhed (5/7 tumorer) og 100 procents specificitet (4/4 godartede læsioner). 14 af de ikke-konklusive cases følges fortsat og er til dato endnu ikke blevet indstillet til operation. Endvidere observerede forskerne, at større tumorer (> en cm), der også var fulgt af metastaser i lymfeknuder var forbundet med højere algoritmepoint (i alt 22 maligne tilfælde).

Forskerne konkluderer om værdien af deres genanalyse som diagnostisk metode:

”En diagnostisk metode til skjoldbruskkirtlen baseret på analysen af ​​kun fire gener (de tre udvalgte og en reference) afslørede høj nøjagtighed og anvendelighed selv i meget begrænset celle-materiale; den indebærer en potentiel prognostisk rolle.”

Kultur