Skip to main content

 

- først med nyheder om medicin


Onkologisk Tidsskrift lancerer i Sverige

Medicinske Tidsskrifter,har lanceret sit første medie i Sverige, nemlig Onkologisk Tidskrift (på svensk er der kun ét "s" i Tidsskrift), som også var virksomhedens første medie i Danmark.

I Danmark har Onkologisk Tidsskrift nyhedsbrev 1.500 modtagere, og langt hovedparten er læger, som beskæftiger sig med kræftbehandling. Men derudover udkommer mediet, som er gratis for modtagerne, også til politikere, myndigheder, hospitalsledelser, sundhedspolitikere og patientforeninger, kort sagt hele det community, som beskæftiger sig med kræftbehandling.

"Det er vores plan at samle de samme grupper i Sverige, og derfor er det vores håb, at vi på længere sigt kan samle over 2000 brugere i Sverige. Lægerne er de vigtigste for os, og i den gruppe er vi tilfredse med 400-500, og det ser det ud til at vi opnår meget hurtigt," siger Kristian Lund, adm. direktør for Medicinske Tidsskrifter.

"Vores redaktionelle koncept i Danmark og i Sverige fokuserer på behandling, i dette tilfælde af kræftramte. Det vil sige, at vi i højere grad end konkurrenterne skriver om medicin, godkendelse af medicin og ibrugtagning af medicin - foruden alle mulige andre beslutninger om behandling af kræftsyge," siger Nina Vedel-Petersen, som er redaktionel ansvarlig for projektet, og som er partner i Medicinske Tidsskrifter sammen med Kristian Lund.

Det svenske Onkologisk Tidskrift er bemandet af svenske journalister. Nyhedsbrevet udkommer to gange pr. måned suppleret med breaking news nyhedsbreve efter behov. "Vi udkommer, når vi har nyheder. Vi har ingen periodicitet, andet end at vi skal udkomme to gange per måned. Men ellers er vi imod faste udgivelsestidspunkter - vi skal passe på med at spilde brugernes tid," siger Nina Vedel-Petersen.

Medicinske Tidsskrifter, som blev etableret i 2015, omfatter i dag 13 titler. Senest har virksomheden lanceret et nyhedsbrev til den neurologiske verden, Neurologisk Tidsskrift, som i lighed med de andre læge-rettede medier har meget høje åbningsrater i de smalle målgrupper, som medierne er rettet imod, typisk over 60 procent. MedicinskeTidsskrifter får mediestøtte.

700.000 unikke brugere af Sundhedspolitisk Tidsskrift

Det største medie i Medicinske Tidsskrifter-gruppen er Sundhedspolitisk Tidsskrift, som har 700.000 unikke brugere pr. måned. De præsterer 1,5 mio. sidevisninger. Sundhedspolitisk Tidsskrift har 75.000 returning visitors, mens nyhedsbrevet har 14.000 faste modtagere. 

"I disse tider, hvor mange medier holder kortene tæt til kroppen, kan vi konstatere, at Sundhedspolitisk Tidskrift lige nu er landets største journalistiske nyhedsmedie på sundhedsområdet," siger Kristian Lund.

Medicinske Tidsskrifter driver også det endnu bredere medie, Propatienter, som henvender sig til patienter og pårørende. Dermed når Medicinske Tidsskrifter hele vejen rundt: Fra de mest specialiserede læger, til praktiserende læger, sygeplejersker, beslutnignstagere på sundhedsområdet, sundhedspolitikere og patienter og pårørende.

Medicinske Tidsskrifter omsætter i år for 11 mio. kr. I 2019 gav virksomheden et overskud på 1,4 mio. kr. Medicinske Tidsskrifter beskæftikger 15 medarbejdere omregnet til fuld tid.

Kultur