For meget Go'morgen-TV - for lidt sundhed, Heunicke

DNA-methylering kan potentielt finde mave-tarmkræft tidligere

En blodbaseret screeningstest, der bruger cellefrit DNA til at identificere methyleringssignaler af gastrointestinale (GI) kræftformer, kan potentielt hjælpe med at opdage kræften i tidligere faser.

Det viser resultater, der blev præsenteret (Abstract 283) på 2020 Gastrointestinal Cancers Symposium 23.-25. januar i San Francisco, USA.

Testen er baseret på DNA-methylering, som er en kemisk proces, der kan ændre, hvordan et gens funktion udføres af kroppen, uden at ændre rækkefølgen af ​​DNA-baserne. Methylering spiller en rolle i mange processer i kroppen, herunder udviklingen af ​​kræft. I studiet præsenteret på 2020 Gastrointestinal Cancers Symposium, Circulating Cell-free Genome Atlas (CCGA), har forskerne brugt en teknik kaldet bisulfit-sekventering, som giver dem mulighed for at identificere et mønster af methylering eller signatur i det cellefrie DNA.

I undersøgelsen inkluderede forskerne patienter med mere end 20 tumortyper i alle sygdomsstadier samt en kontrolgruppe med mennesker uden kræft. Forskerne gennemgik plasma-DNA-målrettet methyleringsanalyse for at udvikle en algoritme, der kunne identificere, om en person havde kræft samt kræftvævets oprindelse, inklusive kræft i spiserøret/maven (67 patienter), bugspytkirtel/galdeblær/ ekstrahepatisk galdegang (95 patienter), lever/intrahepatisk galdegang (29 patienter) og tyktarm/endetarm (121 patienter).

Resultaterne viste, at teknologien havde en samlet følsomhed på 82 procent for kræftdetektion for træningssættet og 81 procent for valideringssættet, med en specificitet på mere end 99 procent. Den samlede nøjagtighed til at definere GI væv fra oprindelsessted var hhv. 91 procent og 89 procent for trænings- og valideringssættene.

Generelt er GI-kræft vanskeligt at identificere tidligt. GI-organer ligger dybt inde i kroppen, så små tumorer kan ikke let ses eller mærkes under rutinemæssige fysiske undersøgelser. Der findes ingen screeningstest for kræftformer som galdeblærekræft og kræft i bugspytkirtlen, mens der findes screeningsmetoder for andre typer af GI-kræftformer, såsom tyktarmskræft og mavekræft. Mange af disse tests er dog invasive. Når diagnosen GI-kræft er diagnosticeret, er det ofte i avancerede stadier, der er vanskeligere at behandle. En nøjagtig test baseret på en simpel blodprøve kan føre til tidligere diagnose for GI-kræft, påpeger forskerne bag studiet.

”Dataene viser, at evaluering af methylering af cellefrit DNA i en blodprøve kan påvise en række gastrointestinale kræftformer med god følsomhed og med en lav grad af falske positiver. Hvis den valideres med yderligere test, har denne tilgang potentiale til at give os mulighed for at diagnosticere mave-tarmkræft kræft på et tidligere tidspunkt, når patienterne er mere behandlingsegnede,” siger leder af studiet Brian M. Wolpin fra Dana-Farber Cancer Institute i Boston, USA.

NELSON-ekspert: Ingen argumenter for at forsinke screening af rygere

Hver femte danske dødsfald på grund af lungekræft ville kunne blive forhindret, hvis Danmark indfører et CT-baseret screeningsprogram for lungekræft, vurderer den hollandske screeningsekspert, Harry J. de Koning, som har udført Europas største studie nogen sinde af effekten af at screene tidligere og nuværende rygere.

Onkologisk Tidsskrift lancerer i Sverige

Medicinske Tidsskrifter,har lanceret sit første medie i Sverige, nemlig Onkologisk Tidskrift (på svensk er der kun ét "s" i Tidsskrift), som også var virksomhedens første medie i Danmark.

ASCO håber stadig at kunne afholde årsmøde trods corona

På nuværende tidspunkt planlægger det amerikanske kræftselskab ASCO fortsat at afholde sit årlige møde i Chicago, der er sat til 29. maj-2. jun, men udvikler alternative scenarier, hvis det skulle blive nødvendigt at aflyse det fysiske møde pga. COVID-19.

Laboratorieforsøg: Statiner sulter kræftceller ihjel

I laboratorieforsøg med humane celler har forskere ved Johns Hopkins Medicine i USA fundet, at statiner kan dræbe kræftceller ved at 'sulte dem ihjel'. Resultaterne forbedrer ifølge forskerne tidligere beviser for, at statiner kan være værdifulde til bekæmpelse af nogle former for kræft.